صفحه نخست » فضای توصیف گر عطر، تکامل چرخه عطر
فضای توصیف گر عطر، تکامل چرخه عطر۱۳۹۳-۱۱-۹ ۰۴:۲۰:۲۱ +۰۳:۳۰
فضای توصیف گر عطر، تکامل چرخه عطر

 

ثبات سیستم های طبقه بندی

F-2 پوششی از نقشه حسی دو بعدی توصیف گرهای رایحه است که توسط زارزو و استانتون از تحلیل بانک اطلاعات بولنز هرینگ (دایره در تصویر) و نمودار تاثیرات رایحه ی پائول جلینک (1951) (توصیف گرهای رایحه به رنگ زرد) به وجود آمده است. توصیف گرهای درون پرانتز مرتبط به نمودار ساده شده کالکین و جوزف استفان جلینک (1994) می باشند.

 

F-2 پوششی از نقشه حسی دو بعدی توصیف گرهای رایحه

 

زارزو و استانتون نشان دادند که بین نمودار تاثیرات رایحه و نقشه کشی رایحه که از تحلیل آماری دو بانک اطلاعات نمایه رایحه به دست آمده بود همخوانی وجود دارد و به “شباهت کامل” جایگاه توصیف گرها میان منابع مختلف اشاره کردند. سپس دانشمندان به مرحله آخر ماموریت بویایی نو آورانه شان رسیدند، ادغامی از تمام یافته ها به وسیله طرح طبقه بندی عطر مایکل ادواردز که به عنوان یکی از کامل ترین منابع برای عطرهای تجاری ذکر شده است، فرآیند طبقه بندی را آسان می سازد و روابط میان گروه های عطری را نشان می دهد. 

مایکل ادواردز “چرخه عطر” را در سال 1984 به وجود آورد. این تئوری، راهنمایی برای فروشندگان عطر بود  و شامل 324 عطر می شد. از ابتدای این راهنما، ادوارد و گروهش هر عطر را امتحان کردند و بررسی آن را به گروه های عطرساز و ارزیاب واگذار کردند. طبقه بندی مستقل و عادلانه است؛ ادواردز هیچ هزینه یا تبلیغاتی در ازای طبقه بندی عطر ها قبول نکرد.

امروزه، “چرخه عطر” شامل بیش از 6500 عطر مختلف می شود که با توجه به گروه عطری، جنسیت، مارک و سال عرضه عطر به روش ارجاع متقابل دسته بندی شده است. درون هر 14 زیر گروهِ اصلی (گُل بو، شرقی، چوبی و تازه) عطرها در یک تقسیم بندی جزیی تر در دسته های با طراوت، ترد، کلاسیک یا غنی طبقه بندی شده اند. ادوارد برای زیر گروه های عطر مورد نظر بر اساس نت ها و آکورد های خاص تفکیک های اضافی به وجود آورد.

تحلیل نقشه کشی رایحه زارزو و استانتون با تقویت علمی سیستم طبقه بندی و چرخ عطر ادواردز به اوج خود رسید. در دوره تحقیقشان، آن ها پیشنهاد دادند که زیر گروه میوه ای که بین سبز و مرکبات قرار داشت به بین گُل بو و سبز منتقل شود. آن ها همچنین پیشنهاد کردند که، از دیدگاه ادراکی، رایحه معطر/ سرخس مانند باید بین چوب خشک و مرکبات در کناره چرخ باشد. ادوارد با این پیشنهادات موافقت می کند و در چاپ 2010 “چرخه عطر” این تغییرات را در چرخ ایجاد می کند.

این نسخه که در F-3 منعکس شده است، در واقع همان بازنمایی معطر/ سرخس مانند است که ادواردز پیش از آن نیز استفاده کرده بود.

 

 

با این حال، قرار گرفتن در قطب چرخ، این گروه مردانه جهانی – که شامل یک سوم عطرهای تجاری مردان می شود – را به طور موثر برای فروشندگان و خریداران به تصویر می کشد.  در تصویر سازی موجود در بخش معطر/ سرخس مانند در چرخه عطر، معطر/ سرخس مانند همچنان در مرکز چرخ پدیدار می شود. ادواردز از معطر/ سرخس مانند به عنوان “ترکیبی گرم از نت های گُل بو، اسطوخودوس، شیرین، تفاوت های ظریف شرقی گُلدار و تند، کهربایی شرقی، سبز/ مرکبات با طراوت، همراه با ردپای کمرنگی از مدیترانه ای” یاد می کند.

 

رایحه های متشابه…

ذکر واضح و خاص تشابهات و تفاوت های توصیف گرهای رایحه، محصول جانبی لذت بخش تحلیل ادبیات زارزو و استانتون می باشد. زمانی که بانک اطلاعات های مختلف عطر سازی و نقشه های رایحه را با یکدیگر وفق می دادند، همبستگی هایی میان توصیف گرهای رایحه برای رایحه های نزدیک به هم در نقشه رایحه به وجود آمد. این موارد شامل این رایحه ها می شد:

• دودی – سوخته – قطران توس – گرم – چرمی

• کافوری – کاج – اسطوخودوس – نعناع – درختان میوه مخروطی – رزماری

• گیاهی – بابونه –  اسطوخودوس – رزماری – مریم گلی – مریم گلی کلاری

• صمغ – صمغ کندر – درختان آدامسی – درختان میوه مخروطی

• زمینی – غبار – خزه – جنگل – خاک – قارچ گیاهان – آب میوه – ریشه – مخمر – قارچ

• شیرین – بلسان– وانیل – پیپرونال – عسل – شیره

این دسته بندی های لغتی ما را قادر به ایجاد روابطی بین ادراک و زبان می کند. در حالی که آن ها برای دانش آموزان سخت کوش عطرسازی بسیار مشخص است، خوانندگان دیگر از روابط جدید لذت می برند.

 

عطر و ادکلن

This website uses cookies and third party services. Ok